Selecteer een pagina
Google Analytics training

08/06/2020

Google Analytics training

In deze mooie informatieve nieuwsblog kun je meer te weten komen over het volgende onderwerp:

Nieuws over: Google Analytics training, inclusief een mooie YouTube film. Bron: MeasureSchool YouTube

In deze video geef ik je mijn 10 essentiële concepten die je moet beheersen in Google Analytics om een efficiënte Google Analytics-gebruiker te worden. Des te meer, komt direct hierna naar voren. Hallo, en welkom bij een nieuwe video van measureschool.com waar we je de datagedreven manier van digitale marketing leren. Mijn naam is Julian en op dit kanaal doen we technische beoordelingen, tutorials en geven we je tips over beter gebruik van Google Analytics , zoals deze. Dus als je dat nog niet hebt gedaan, overweeg dan om je te abonneren. Vandaag willen we het hebben over 10 essentiële concepten die u binnen Google Analytics moet beheersen om efficiënt te worden met de tool. Deze zijn voornamelijk gebaseerd op mijn ervaring met de tool. Ik werk nu al meer dan 10 jaar met Google Analytics, maar ik heb ook veel implementaties van de tool gedaan en deze tool geleerd aan klanten en studenten van mij. Het is dus misschien niet allemaal zoals je had verwacht en als je opmerkingen of gedachten hebt , laat ze dan achter in de reacties hieronder. Maar voor nu hebben we veel te doen, dus laten we dieper ingaan. Voordat gegevens daadwerkelijk in uw Google Analytics-account komen, moet u deze meten. Meten is het eerste concept dat je moet beheersen binnen Google Analytics. U moet weten hoe gegevens daadwerkelijk worden bijgehouden, dus er zijn verschillende methoden om dit te doen. Er is bijvoorbeeld de installatie van de trackingcodes. U kunt dit ook doen met Google Tag Manager. Je zou plug-ins kunnen gebruiken. Maar u kunt ook gegevens uploaden naar uw account of het meetprotocol gebruiken om daadwerkelijke gegevens in uw account bij te houden. Er zijn verschillende hittypen die u moet kennen en ook de reikwijdte van deze hittypen om de gegevens op de juiste manier te verzenden. Dat is het eerste concept dat je binnen Google Analytics onder de knie hebt. Zodra de gegevens in uw account stromen, worden ze daar niet alleen opgeslagen, maar gaan ze door een verwerkingsengine van Google Analytics. En de verwerkingsengine is in feite de regelengine van Google Analytics. Dat is waar uw onbewerkte gegevens worden verdeeld in sessies, in het gebruikersbereik, maar er worden ook een aantal filteringen op gedaan. Echt, het gaat om de regels die Google Analytics hanteert. U moet dus weten over de verwerkingsengine, hoe deze eigenlijk werkt en hoe u deze kunt manipuleren om de gegevens nuttiger voor u te maken. Er zijn allemaal veel configuraties in het beheerdersgedeelte die u kunt doen, en kennis van deze configuraties om de verwerkingsengine te beïnvloeden, is een van de vaardigheden die u zeker moet beheersen binnen Google Analytics. Zodra u uw gegevens in Google Analytics bekijkt, kijkt u in feite naar statistieken en dimensies. In dat opzicht moet u weten wat het verschil is tussen statistieken en dimensies, en u kunt ook in aangepaste statistieken en dimensies duiken om een meer aanpakbare set gegevens binnen uw account op te bouwen . Statistieken en dimensies worden ook superbelangrijk als je eenmaal gegevens hebt samengevoegd, omdat je de verschillende reikwijdte van die gegevens moet kennen om bijvoorbeeld een rapport te kunnen maken. Wat dat betreft kun je ook kijken naar berekende metrics want dit is een nieuwe functie binnen Google Analytics en je kunt data samenvoegen en in principe transformeren. Dit is iets wat je zeker onder de knie moet krijgen binnen Google Analytics.

Tips en instructies

Als je al die gegevens eenmaal in je account hebt, heb je waarschijnlijk een vraag die je beantwoord wilt hebben door de gegevens, en dit is waar ons vierde concept om de hoek komt kijken , namelijk gegevensverkenning en -analyse. U moet doornemen en weten hoe u alle verschillende tools die Google Analytics beschikbaar heeft kunt gebruiken om uw gegevens op de juiste manier te knippen en te snijden om tot het antwoord op uw vraag te komen. Bijvoorbeeld de datumfiltering, de aangepaste segmenten, visualisaties of gewoon de volgorde van de gegevens in uw tabel die u kunnen helpen om de gegevens vanuit een bepaald gezichtspunt te bekijken en vervolgens het juiste antwoord op uw vraag te vinden. Bewust zijn van al deze verschillende mechanismen voor het opdelen en transformeren van de gegevens is een kernvaardigheid die u moet hebben bij het werken met gegevens in Google Analytics. Dat brengt ons ook bij nummer vijf, aangepaste segmenten. Aangepaste segmenten zijn waarschijnlijk de belangrijkste functie bij het analyseren binnen Google Analytics. U moet allereerst weten wat segmenten zijn, maar ook hoe u vervolgens segmenten kunt bouwen binnen de aangepaste segmentenbouwer en uw gegevens zo kunt segmenteren dat u de juiste kijk op uw gegevens krijgt. Als u bijvoorbeeld alleen kijkt naar mensen die via het kanaal van organische zoekresultaten of via uw PPC-zoekresultaten zijn gekomen, wordt er enorm veel verwezen naar het gezichtspunt van uw gegevens en de vragen en antwoorden die u uit uw gegevens krijgt. Segmenteer uw gegevens altijd. Gegevens hebben niet echt zin als je het alleen maar in een aggregaat bekijkt. U moet deze tool zeer effectief kunnen gebruiken. Dit is zeker een van de concepten die je moet beheersen binnen Google Analytics. Een ander aanvullend hulpmiddel daarbij is nummer zes, namelijk regex. Als je een geavanceerde gebruiker van Google Analytics bent, ben je waarschijnlijk regex tegengekomen en dat is iets dat je zeker moet leren, omdat regex je in feite een andere toolset geeft die het veel gemakkelijker maakt om gegevens te filteren en te segmenteren. Als u naar de beschikbare filteropties kijkt, ziet u waarschijnlijk de bevat-opties of de begint met optie of eindigt met optie, maar met regex kunt u veel gedetailleerder zijn terwijl u allerlei soorten zoekbewerkingen uitvoert binnen Google Analytics. Dit is super handig wanneer u met aangepaste segmenten werkt of gegevens in de interface filtert, maar ook wanneer u enige vorm van configuratie uitvoert. Dus als ik denk aan het configureren van doelen, is regex super belangrijk om te weten om op gedetailleerde wijze alle soorten gegevens in uw Google Analytics-account op te nemen of uit te sluiten. Ook bij het instellen van filters, heel erg belangrijk. Zeker, leer reguliere expressies. Als u eenmaal genoeg hebt van de standaardrapporten, wilt u waarschijnlijk uw gegevens op uw eigen manier samenstellen, en dit is waar aangepaste rapporten van pas komen. Zodra u helemaal opnieuw begint met het maken van een aangepast rapport, vindt u misschien de kennis over uw statistieken en dimensie erg handig, want dit is iets dat je niet zomaar bij elkaar kunt gooien en het allemaal kunt laten werken. U moet de concepten van bereik kennen, wat bereik betekent binnen Google Analytics en hoe u het effectief kunt gebruiken in uw aangepaste rapporten om uw gegevens op een bepaalde manier weer te geven en alles samen te voegen. Dat is een van de volgende concepten die u moet beheersen binnen Google Analytics. Nummer acht, als we teruggaan naar het grote geheel van dingen, moet u zeker weten hoe u uw Google Analytics kunt aanpassen. Aan de meetkant zijn er heel wat aanpassingen, hoe je gegevens instuurt, maar ook aan de configuratiekant van Google Analytics kun je Google Analytics op een bepaalde manier configureren die je gegevens in zekere zin maakt of breekt. Als u bijvoorbeeld nadenkt over de aanpassing van de hoofdtracking, is dat dan nuttig voor uw geval? U moet weten over de verschillende functiesets van Google Analytics over hoe u het kunt aanpassen aan het bedrijf waarmee u werkt of de website waarmee u werkt, en dan is alles correct geconfigureerd, zodat u schone gegevens in uw account heeft om uw analyse te doen. Dit is echt het hart van veel geavanceerd Google Analytics-werk, waarbij je echt moet uitzoeken hoe ik Google Analytics effectief kan gebruiken voor deze use case? Ten negende, als je eenmaal genoeg hebt van de standaardrapporten en ook van de aangepaste rapporten , wil je waarschijnlijk je gegevens correleren met andere datasets die niet eens in Google Analytics zelf staan.

Rapportage-API

U moet die gegevens dus uit Google Analytics halen en daar komt de rapportage-API om de hoek kijken. De rapportage-API is de bestandshost om de gegevens uit Google Analytics in een Google Spreadsheets of in BigQuery te krijgen in dashboardsoftware zoals Google Data Studio. Als u niet bekend bent met de rapportage-API, zal ik zeker de queryverkenner eens bekijken waarmee u al die gegevens kunt zien en u bepaalde gegevensexports kunt uitproberen en wat Google Analytics en de rapportage-API teruggeven. Het zal het zoveel gemakkelijker maken als u al weet welke gegevens op de achtergrond beschikbaar zijn en zeker iets om onder de knie te krijgen in Google Analytics als u eenmaal gevorderd bent met de gegevens en deze uit Google Analytics wilt halen. Dat brengt ons last but not least bij ons 10e concept dat u moet beheersen binnen Google Analytics, waarschijnlijk het belangrijkste concept hier, namelijk uw Google Analytics-proces en vervolgens actie ondernemen op uw gegevens. Dit gaat allemaal over niet alleen de gegevens in Google Analytics laten rondslingeren en zeggen, nou, dit is geweldig spul, ik heb veel geleerd, maar er geen actie op ondernemen. Analytics-gegevens worden pas nuttig als u er actie op onderneemt, als het iets in de organisatie verandert of het gedrag verandert van de mensen die de gegevens gebruiken. Zet de volgende stap. Ga je gang en bouw een aangepast segment zodat je opnieuw kunt targeten binnen AdWords, ook een geweldige functie van Google Analytics. Ook kun je de data gebruiken om bijvoorbeeld een A/B-test te starten binnen Google Optimize. Of bereid eenvoudig een presentatie voor met gegevens die u aan uw belanghebbenden laat zien, zodat u het gedrag kunt veranderen en tot actie binnen uw organisatie kunt leiden. Word geen data-aap die alleen naar de data kijkt en het uitkotst, maar onderneem actie op de data, kom bij het gedragsgedeelte, dan maak je de cirkel rond binnen je Google Analytics-proces. Dus daar heb je het. Dit zijn mijn 10 concepten die je volgens mij binnen Google Analytics moet beheersen om een efficiënte Google Analytics-gebruiker te worden. Dit is in wezen mijn mening. Als je nog andere punten weet die ik heb gemist , laat ze dan achter in de reacties hieronder en misschien kan ik ook wat nieuwe trucs oppikken. Als je dat nog niet hebt gedaan, overweeg dan om je daar te abonneren, want we brengen elke week nieuwe video’s uit. We proberen omhoog te klimmen. We doen ook wat live dingen. Om op de hoogte te blijven van al die dingen, klik je op die abonneerknop. Mijn naam is Julian, tot de volgende keer..

Verrijk je kennis door te lezen over informatieve artikelen.

Op Blog Marketing tref je talloze informatieve artikelen/blogs aan. Deze blogs zijn verdeeld in diverse categorieën. Zoals:

Wil je ook een artikel/blog op Blog Marketing plaatsen? Neem contact met ons op via onze contactpagina.

Alle berichten

Het belang van SEO voor uw bedrijf 

Het belang van SEO voor uw bedrijf 

Een Seo-bureau is essentieel voor het succes van je bedrijf in de digitale wereld. Het is niet langer voldoende om gewoon een website te hebben; je moet ervoor zorgen dat potentiële klanten deze kunnen vinden. Met de juiste SEO-strategieën van een ervaren SEO bureau...

Waarom Linkbuilding Essentieel is voor Je Website Ranking

Waarom Linkbuilding Essentieel is voor Je Website Ranking

In de wereld van online zichtbaarheid is het niet alleen de inhoud van je website die telt, maar ook de manier waarop andere sites naar jou verwijzen. Dit brengt ons bij het belang van linkbuilding: een cruciale pijler van zoekmachineoptimalisatie (SEO) die een...

Marketing Bureau in Zaandam helpt u lokaal aan meer klanten

Marketing Bureau in Zaandam helpt u lokaal aan meer klanten

Ben jij een ondernemer in Zaandam die meer lokale klanten wil aantrekken? Dan is een marketingbureau in Zaandam wellicht precies wat je nodig hebt! Met de steeds veranderende landschap van marketing en de groeiende concurrentie is het essentieel om op te vallen in de...