De kerstdagen komen er weer aan en je wilt je zakenrelatie verrassen op positieve wijze. Dan heb je hierin vele mogelijkheden, maar wist je dat? Hier een staaltje psychologie achter zit? Want op het moment, dat mensen iets ontvangen zijn ze sneller geneigd om iets voor je terug te doen. Dus het geven van cadeaus heeft zeker voordelen voor jou als bedrijf, voor je klanten en je zakelijke relaties. In deze blog gaan wij je helemaal bijpraten over het geven van een zakelijk geschenk. Hieronder lees je er meer over:
Zakenrelatie verrassen? Hierom doe je dit
Je zakenrelatie verrassen, is in vele gevallen iets wat je moet overwegen, aangezien het een groot voordeel met zich meebrengt. Omdat het zoals hierboven beschreven een aantal voordelen met zich meebrengt. Want er zit namelijk een groot positief effect achter, want stel je voor je hebt een zakelijke bijeenkomst en je wilt alle gasten nog extra in het zonnetje zetten, dan ben kun je ervoor kiezen om een cadeautje geven. Zoiets hoeft nog niet eens super uitgebreid te zijn, aangezien het juist om het gebaar gaat. Zo kun je prima kiezen voor een klein brievenbuscadeautje.
Maar waarom geven we eigenlijk zulke cadeaus? En waarom zou je je zakenrelatie verrassen? Allereerst, is het verrassen iets wat je op den duur meer op gaat leveren. Het stukje psychologie hierachter zorgt ervoor, dat je werknemers, of misschien wel je zakenrelaties iets voor je terug willen doen. Oftewel, er komt een stukje wederkerigheid bij kijken, dus het geven van een kerstgeschenk, is iets wat je dan zeker eens moet overwegen. Je personeel bedanken, is namelijk ontzettend belangrijk. Zij willen, dan een stukje waardering en kunnen daardoor als het ware echt opnieuw gemotiveerd worden om het komende jaar met dezelfde instelling in te gaan.
Maar een zakelijk cadeau geven aan je klanten, is eigenlijk iets wat ook geen kwaad kan. Het kan je namelijk alleen maar meer opleveren. Het is vooral gericht op bestaande klanten, die je opnieuw wilt activeren, of waar je graag het nieuwe jaar iets van terug wilt hebben. Potentiële klanten kun je juist op een andere wijze benaderen. Bestaande klanten voelen hoe dan ook extra veel waardering en zullen zich, dan ook graag voor een langere periode aan je binden. Daarnaast, is het marketingtechnisch ook belangrijk. Je naamsbekendheid kan hierdoor écht toenemen helemaal wanneer iemand het geschenk mee naar huis toeneemt. Dus je zakenrelatie verrassen, is nog helemaal zó gek nog niet!
Zakenrelatie verrassen? Kies eens hiervoor
Hoe jij je zakenrelatie wilt verrassen, is natuurlijk geheel afhankelijk van de tijd van het jaar en in welke matje jij je relaties in het zonnetje wilt zetten. Is het bijvoorbeeld: Kerst? En je wilt een jaar afsluiten? Dan kun je ervoor kiezen om een linnenzakje te geven met de tekst: “Bedankt voor een vruchtbare samenwerking”. Dit is ook altijd i.c.m. bloemzaadjes en chocolade, waardoor je alles wat je samen het afgelopen jaar hebt meegemaakt. Op een positieve wijze, maar bovendien ludieke manier kunt afsluiten. Hierdoor spreek jij als bedrijf waardering uit voor je zakenrelatie. En zij willen, dan ook graag iets voor je terug doen in het nieuwe.
Daarnaast, is het ook een goed middel om je personeel te bedanken. Zij zullen gemotiveerder raken en ze zullen je als baas zijnde, ook meer waarderen. Verder helpt het ook mee in de naamsbekendheid. De persoon, zou namelijk ongetwijfeld delen, dat ze een leuk presentje van je hebben mogen ontvangen. En dit gaat dan vervolgens op: mond-op-mondbasis verder als een lopend vuurtje naar andere bekenden van de ontvangers. Oftewel, je zakenrelatie verrassen, is nog helemaal zó gek nog niet! En iets wat je ongetwijfeld eens moet overwegen. Als je het ons vraagt, want hier zit het gevoel van wederkerigheid achter en dat moet je zeker aannemen.
Veel succes met het vinden van een passend cadeau!